Google PlusFacebookTwitter

Exclusieve sneak preview: Het vernieuwde Rijksmuseum

By on 8 april 2013 in Algemeen | 0 comments

Share On GoogleShare On FacebookShare On Twitter

Afgelopen donderdag werd het Rijksmuseum weer geopend, althans voor de pers. Alle nationale en internationale pers reisde naar Amsterdam af om het gerenoveerde Rijksmuseum te zien dat na tien jaar verbouwen eindelijk weer haar deuren opende.

panorama

Ook ik had een aanvraag de deur uitgedaan maar niets vernomen van het Rijks. Jammer, maar die donderdag had ik toch geen tijd. Op vrijdagochtend waagde ik nog een poging om diezelfde dag het Rijksmuseum in te kunnen. Toen ik belde werd me verteld dat er geen mail van mij te vinden was, raar. Ik had gemaild en had ook diverse voicemails ingesproken maar geen antwoord gekregen op mijn aanvraag. Ik moest nogmaals een mail sturen en dan zou ik antwoord krijgen. Je raadt het al: weer geen reactie op m’n mail. Toen heb ik opnieuw de telefoon gepakt, vasthoudend als ik ben, en gebeld met de persafdeling. ‘Er is erg veel belangstelling en pers die publiceert gaat voor’, werd me verteld. Nou mooi niet dus, ik ging ook een reportage doen voor m’n studie aan de HU. ‘Nee het gaat echt niet’, werd er steevast verteld. Toen heb ik boos verteld dat ik van niemand antwoord kreeg en dat ze me belemmerden in m’n werk. Ik werd in de wacht gezet en kreeg daarna vriendelijk te horen dat ik diezelfde middag welkom was om met een collega te kijken.

Rijks voorkant

Diezelfde vrijdag stond ik voor het Rijksmuseum, dat overigens nog steeds in de steigers verkeerde, waar ik een unieke preview kreeg van de renovatie. Ik was nog nooit in het Rijks geweest en het was dus mijn ontmaagding. Samen met Lise was ik dan in het Rijksmuseum en mochten we het hele gebouw doorlopen, op zoek naar goede locaties en objecten voor m’n reportage.

Rijks overview

Ik ben geen kunstliefhebber, maar wat was het indrukwekkend dat museum. Het gebouw alleen al is zo machtig mooi gerestaureerd, prachtig. Glas in lood was opgeknapt, maar wat dan wel jammer is, is dat de namen iedere grote sponsor (bv. Philips en Bankgiro loterij) een huge glas in lood raam beslaan. Begrijpelijk, maar wel een minpunt. Het Rijks is gebouwd om de Nachtwacht, alles draait om de Nachtwacht, het meesterwerk van Rembrandt. Het schilderij, dat overigens centraal hangt op de tweede verdieping, is dan ook het enige schilderij dat niet op een andere plaats is gehangen. Uiteraard is de hal waar hij hangt wel helemaal verbouwd, het ruikt nog naar nieuwigheid van het tapijt.

Ik heb veel kunstwerken gezien, er zijn 8000 objecten te zien, maar niet alles is me bijgebleven. Ik ben blij Vermeer’s ‘Melkmeisje’ gezien te hebben. Wat is het een klein schilderij zeg! Maar ik heb ook schilderijen ontdekt van schilders waar ik nog nooit van gehoord heb. Onderaan staan de titels en schilders van de kunstwerken. Fenomenaal.

schilderijen rijks

Rond tweeën waren we binnen en rond vijf uur liepen we weer naar buiten. Moe maar voldaan en met genoeg materiaal voor een leuke reportage. Drie uur waren lang zat en ik heb niet eens alles gezien van het museum. Zoals ik al zei ben ik geen kunstkenner, maar ik heb wel wat schilderijen gezien die ik erg mooi vond. Het voordeel van die vrijdag was dat ik zonder problemen foto’s mocht maken, uiteraard zonder flits, en dat er maar een enkeling rondliep. Een privilege mag ik wel stellen, om rustig en alleen rond te lopen in een ongeopend Rijksmuseum.

Aanstaande zaterdag, 13 april, wordt het Rijks officieel geopend voor het publiek en kun je tussen 12 en 24 uur gratis een kijkje nemen. Een ding is zeker: Het gaat een hele happening worden met heel erg veel publiek, maar het museum moet 12.000 tot 13.000 mensen ‘makkelijk kunnen ontvangen’. Ik raad het je zeker aan om een keer te gaan. Kunstliefhebber of niet, het is goed om een keer te zien. En voor 15 euro mag je zeker niet klagen, denk ik.

Schilderijen (van links naar rechts): ‘Stilleven’ van Adriaen van Utrecht, ‘het Melkmeisje’ van Johannes Vermeer, ‘Groepsportret van drie broers, genaamd Hendrick, Johannes en Simon’ van Thomas de Keyser, ‘De kindermoord te Bethlehem’ van Cornelis van Haarlem.

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *